Skip to content

Hozd ki a legjobbat háziorvosodból!

Te meddig szoktad halogatni, hogy elmenj a háziorvoshoz? Már eleve kiráz a hideg a gondolattól, hogy bemenj a rendelőbe? Tömeg, narancssárga műanyag székek, idegesség, várakozás?

Belegondoltál már, hogy ha te így érzel (pedig lehet, hogy évente néhány alkalomnál többször nem is jársz orvoshoz), akkor hogyan hathat ez az orvosodra? Hidd el, látja ő is, hogy milyen megpróbáltatás a kiszámíthatatlan várakozás. Zavarják őt is a soron kívüli ellátást követelők, a “csak egy papírért” kopogtatók. Eközben leginkább csak igyekszik a munkáját tisztességesen ellátni, mármint a szorosan vett szakmát, amit szeret, amiért felvállal annyi mindent: a gyógyítást.

Én például az a típus vagyok, aki egyszerre egy dologgal szeret foglalkozni, nagyon megakaszt, ha félbe szakítanak, még ha az csak egy egyszerű kérdés, vagy egy rövid aláírás. Van egy logikája a kérdéseimnek, van a fejemben egy sorrendje a betegvizsgálatnak. Ha ebben a logikában megzavarnak, olyan érzésem lesz, mintha kihagytam volna valami fontosat. Még akkor is bennem van ez a rossz érzés, ha valójában nem is hagytam ki semmit.

Hálás vagyok minden egyes páciensemnek, aki a várakozás ellenére bizalommal és türelemmel fordult felém.

Most arra szeretnék néhány tippet adni, hogy hogyan segítheted te a háziorvosodat ebben a nem egyszerű feladatban. Hogyan tudod biztosítani számára azt a nyugalmat, amiben a lehető legjobban tud koncentrálni a te problémádra.

Hozzuk ki a legjobbat együtt a háziorvosodból!

Tájékozódj!

Mielőtt elmész a rendelésre, tájékozódj a rendelési időről, a rendelés menetéről. Van-e időpont foglalásra lehetőség? Mikor érdemes menni? Egyáltalán rendel-e az orvosod, nincs-e szabadságon? Ha szabadságon van, ki helyettesíti?

Sok rendelőnek van már honlapja, ahol leírnak minden praktikus információt. Van, ahol előre jelzik azt, hogy milyen időszakban szoktak kevesebben lenni. Sok helyen működik telefonos, vagy online beteg-előjegyzési rendszer.

Ha valamiben bizonytalan vagy, telefonálj, kérdezz!

Kérj időpontot!

Ha lehetőség van rá, mindig kérj időpontot! A háziorvosi megjelenések az esetek többségében előre tervezhetőek. Különösen szakvélemény, adminisztratív teendő esetén (például jogosítványhosszabítás) gondolkodj előre! Így az orvosod is tud előre tervezni, nyugodtabb időt tud rád szánni.

A panaszaidra koncentrálj!

Mi volt az a panasz, ami elsősorban elvitt az orvoshoz? Írd le ezt minél pontosabban: mikor szokott jelentkezni? Összefüggésben lehet-e valamivel (például étkezés, fizikai megterhelés, napszak)? Milyen erős, mennyire zavarja a mindennapjaidat? Mire szűnik meg? Mire rosszabbodik?

Sajnos nehéz segítenünk olyan kérés esetén, hogy például: “csak egy beutalóért jöttem !”. A beutaló egy szakvélemény, amit én mint háziorvos szakorvos a saját nevem felvállalásával, a saját szakmai munkám részeként írok meg: olyanról tudok szakvéleményt írni, amiről információm van, tehát vizsgálat és részletes kikérdezés után, ha én is indokoltnak tartom…

Volt egyszer egy hölgy páciensem, aki panaszai elmesélése helyett csak egy beutalót kért a reumatológiára, mert fájt a dereka. Biztosítottam róla, hogy ha indokolt, meg fogom írni a beutalót, előbb azonban szeretném, ha beszélgetnénk a panaszairól, és meg is szeretném vizsgálni. A panaszai és a vizsgálat alapján végeztünk egy vizelet gyorstesztet is, ami egyértelműen vizeletfertőzést igazolt. Az antibiotikus kezelés után a derékfájása is megszűnt, és szerencsére később sem tért vissza.

Írj listát!

Akármiyen távol is álljon tőlünk a szorongás, és akármilyen rutinos orvoshoz járók is legyünk, az az igazság, hogy az orvosi váróban mindenki szorong. Vagy kicsit, vagy nagyon, de senkinek sem tesz jót a váróterem. Idegen a helyszín, és talán a panaszunk is olyan, ami miatt aggódunk.

A szorongás pedig beszűkíti a gondolatokat, ahogy a szakkönyvekben van: debilizál. Lehetünk szuper okos, többdiplomás, széles látókörű, sőt akár egészségügyi szakemberek is (saját tapasztalat beszél belőlem), ne lepődjünk meg, ha az orvosi rendelőben két értelmes mondatot alig tudunk összrakni.

Érdemes erre előre felkészülni, és egy jól összeszedett listán előre összeírni a kérdéseinket és az elintézni valóinkat. Így elkerülhető, hogy a vizit végén, pont mikor az ajtó becsukódik jusson eszünkbe a legfontosabb kérdésünk, talán pont az, ami miatt orvoshoz jöttünk.

Legyen nálad minden fontos lelet, és a rendszeresen szedett gyógyszerek listája is!

Bár most már a leletek elérhetőek az EESZT rendszeren keresztül a háziorvosi rendelőből is, érdemes nem 100%-ig erre építeni. Az informatikai rendszer sajnos nem mindig működik tökéletesen, és nem minden lelethez férünk hozzá így (egyelőre a magán szolgáltatók leleteit például egyáltalán nem látjuk). Minden lelet hasznos lehet, inkább hozz magaddal több papírt a szükségesnél, minthogy valami valóban fontos hiányozzon.

Készülj a várakozásra: csomagolj vizet, könyvet, horgolást, munkát!

A háziorvosi rendelés az a műfaj, ahol bármikor történhet kiszámíthatatlan esemény. Lehet, hogy valamelyik beteg olyan panasszal érkezett, amely hosszadalmasabb vizsgálatot igényel. Beeshet azonnali ellátást igénylő rosszullévő, akinek az állapotát megnyugtatóan rendezni kell. Esetleg kórházi ellátást igényel, mentőt kell hívni… Mindez nem tervezett plusz időt is jelent. Sok-sok időt.

Legjobb, ha úgy érkezel a rendelőbe, hogy szükség esetén el tudod magad foglalni, még akkor is, ha időpontod van, vagy “csak egy papírt” szeretnél átvenni.

Készülj tudatosan a várakozásra!

Hanyagold a rendelés utolsó fél óráját!

Ha nincs rá különösebb okod, vagy nem indokolja sürgősség, érkezz úgy a rendelésre, hogy még odaérj az utolsó fél óra előtt. A háziorvos is ember, szeretné ő is, ha a munkaideje kiszámítható lenne. Az adminisztratív teendők, esetleges sürgős betegek, nem várt események miatti csúszás mellett hatalmas segítség az utosó fél óra tehermentesítése.

Ha tetszett, ossza meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük